Kako radi sportski ovjes, kako elektronički ovjes

Početna / Sportsko srce / Kako radi sportski ovjes, kako elektronički ovjes

Razlozi zašto su amortizeri i opruge ključni dijelovi u definiranju ponašanja automobila na cesti.

Automobil “drži cestu”. Koliko puta ste čuli tu ili sličnu frazu za neki automobil? Vjerojatno nebrojeno puta. No većinom se tu radi o generičkom spuštanju i otvrđivanju ovjesa, bez previše kompliciranja. Modifikacije mogu biti svakakve – od bazičnih i ekonomičnih, do kompleksnijih i skupih. No, za početak objasnimo da u bilo kojoj vrsti ovjesa (McPherson, ramena, miltilink), moramo znati razliku između opruge i amortizera. Samo amortizer može biti hidraulički kontroliran, a opruga ima fiksni otpor. Najviše što možete učiniti je odrediti maksimalno opterećenje ili odrediti točku početka kompresije.

Postani član

Mehanika i elektronika

Moramo razlikovati pasivni od aktivnog ovjesa. Na pasivnom možemo učiniti nekoliko osnovnih poboljšana po pitanju  držanja ceste. To u najjednostavnom obliku znači izmjena određenih komponenti –  montiranje tvrđih i/ili kraćih opruga te amortizera s boljim karakteristikama. Aktivni ovjes je tu mnogo kompleksniji i dinamičniji. Moguće je, pomoću elektroničkog upravljanja, na hidraulici određenim algoritmom kontrolirati ponašanje automobila. U prvom slučaju, (pasivni) govorimo o “sportskom ovjesu” koji se kroz mnogo godina pojavio u raznim vrstama i oblicima, ovisno o modelu. U drugom slučaju (aktivni) radi se o elektronički podesivom ovjesu. Naprimjer, BMW serije 1, ovisno o opremi, sadrži standardni M Sport ovjes, a za dodatih (760€) moguće je ugraditi prilagodljivi sportski ovjes. Svaki proizvođač ima svoje ime za takav sustav, no princip na kojem funkcioniraju je gotovo isti. Primjera radi, za Golf GTD možete naručiti Dynamic Chassis Control za 1055€.

Sportski ovjes

Konstantna adaptacija

Automobili kao što su Alfa Romeo MiTo i Opel Insignia imaju sustave Alfa Active Suspension (850€) te Flex Ride (860€) s konstantnom adaptacijom. Prednost takvih sustava je da konstantno prilagođavaju ovjes ovisno o podlozi, uvjetima na cesti te stilu vožnje, uvijek težeći kompromisu između udobnosti i najpreciznijeg upravljanja. Ako ste u mogućnosti, obavezno si priuštite ovakav sustav, jer uvelike poboljšava kvalitetu vožnje.

U današnje vrijeme, tipični karavan ima nešto što se zove “samo-izravnavanje stražnjeg kraja”. To je sustav koji vodi računa da automobil uvijek u jednakoj ravnini, bez obzira na natovarenost u prtljažniku. Nekada je takav sustav bio samo na prestižnim modelima, no sada je dostupan i na karavanima poput Honde Civic Tourer u standardnom izdanju.

Vezane objave
Komentari

Želite još vijesti?

Alfa Romeo
Newsletter

Tjedni pregled Alfa Romeo novosti direktno u vaš e-mail sandučić.

Alfa Romeo Giulia QuadrifoglioFiat XXX