Alfa je izumila deaktivaciju cilindara 1981.

Da li ste znali da je Alfetta CEM prije 34 godine imala kontrolu motora koja je mogla deaktivirati dva od četiri cilindra?

Ranih osamdesetih, kada elektonički sustavi nisu upravljali automobilima, započeti su eksperimenti s ciljem uštede goriva dok je motor u mirovanju. Fiat je izumio Start&Stop sustav davne 1983. godine s vrlo dobrim rezultatima, no kupci i profesionalci nisu bili zainteresirani, pa je daljnji razvoj stopiran. Istih godina je Alfa Romeo (tada samostalna tvrtka) razvijala sustav koji je 15 godina kasnije uspio kako-tako zaživjeti – deaktivacija cilindara. Od 1981. godine na Alfetti 2.0, automobilu koji je u to vrijeme predstavljao ultimativni sportski sedan, započelo je testiranje sustava CEM (Controllo Elettronico del Motore – elektronička kontrola motora) koji je razvijan u suradnji sa Sveučilištem u Genovi od 1976. godine.

Manje od tisuću primjeraka

Između 1981. i 1983. nekolicina Alfetti CEM predano je vozačima taxija na testiranje u realnim uvjetima. Tada je (1983.) proizvedeno 994 primjeraka, a prodani su “odabranim” kupcima. Ova Alfetta mogla je raditi na dva cilindra ako bi bila mala potreba za snagom. Prva razlika između verzije CEM i Quadrifoglio Oro bila je u putnom računalu koje je zamijenjeno kontrolnom pločom za aktivaciju sustava te sustav periodičnog samo-testiranja.

Potrošnja je smanjena za 25%

CEM kontrolna jedinica imala je mikroprocesor sa 6kB memorije. U današnjim pojmovima je to smiješno, ali tada je mogla spremiti dvije mape – bazni motor bio je od Alfette America, koja je već imala sustav ubrizgavanja goriva. Dodani su senzori koji su vodili računa o radu motora i dozvoljavali deaktivaciju jednog para cilindara (središnjeg ili vanjskog, ovisno o uvjetima). Deaktivacija bi bila moguća u rasponu od praznog hoda do 2800 okretaja i od 0-40% gasa. U prijevodu je to značilo da je Alfetta CEM mogla doseći 100km/h bez korištenja sva četiri cilindra, uz lagano dodavanje gasa. Isporuka snage bila je ponešto gruba i zvuk je bio loš, ali je potrošnja smanjena za 12-25%, ovisno o načinu upotrebe. Ovaj eksperiment nije doživio daljnji razvoj.

alfetta-cem-2

Želite vijesti u sandučić?

Prijavite se na naš newsletter

Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.

Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.

Povezane objave

Alfa Romeo
Newsletter

Tjedni pregled novosti direktno u vaš e-mail sandučić.

Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.

Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.

Alfa Romeo Giulietta