Mit sastavljen od tri slova: GTA, kratica je za nešto što je zauvijek promijenilo povijest natjecateljskog sporta i još uvijek jednako impresionira.
Alfa Romeo Sprint GTA
Alfa Romeo je u vrijeme izlaska Giulije GT bila vrlo aktivna u automobilskim utrkama. Autodelta, trkaća divizija Alfe, razvila je automobil za natjecanja, vrlo sličan cestovnom modelu. Ti automobili imenovani su GTA umjesto GT, a slovo “A” značilo je “alleggerita”, što na talijanskom znači “lagana, laka”. Prvi GTA automobil proizveden je 1965. godine kao 1600 (1570cm3) i kasnije kao 1300 Junior. Bili su dostupni kao cestovni (stradale) ili trkaći (corsa).
Alfi je bio potreban nasljednik odlične Giulije TI sedan koja se ipak mučila držati korak s Lotusom Cortinom. Porazi su se redali, a Giuseppe Luraghi, tadašnji predsjednik kuće Portello, dodijelio je projekt Autodelti. Evolucija Giulije GT iz 1963. predstavljena je 18. veljače 1965. godine na salonu automobila u Amsterdamu.
Namjere su svima odmah bila očite. Od prvog pogleda na automobil, jasno se mogla vidjeti razlika od Giulije GT, najviše zbog velike dijete koju je morala proći. Uspješno olakšavanje može zahvaliti materijalu pod nazivom Peraluman 25, leguri aluminija, magnezija, mangana, bakra i cinka od koje su bili napravljeni svi vanjski dijelovi. Unutrašnjost je bila više nego spartanska.
Motor je imao novu glavu s dvostrukim paljenjem (kasnije poznat kao Twin Spark) i Marelli sustavom iz Ferrarija Dino, 45mm karburatore (umjesto 40mm) te neke dijelove motora napravljene od magnezija. Mjenjači su imali kraći omjer od serijskog, a zupčanici su bili olakšani za bržu izmjenu stupnjeva. Masa verzije 1600 bila je oko 740kg. Snaga je u “stradale” obliku bila oko 115KS (85kW), a u punoj trkaćoj “corsa” verziji oko 170KS (130kW). 1600 GTA nije imala servo kočnice i imala je deblji hladnjak od serijskog. Za homologaciju je proizvedeno 500 cestovnih i trkaćih primjeraka.
GTA 1900 i GTA 2000
Prema Mauriziu Tabucchiju, GTA 2000 bila je nešto kao testna mula za GTAm motor. GTAm s Lucas ubrizgavanjem (208KS na 6500rpm) montiran je na šasiju GTA 1300 Junior. Tabucchi navodi kako je prvo prikazivanje tih automobila bilo na Tour de Corse 1969. godine. Naplatci su bili dimenzija 14×7 sa Michelin PA2 ili TA3 gumama. Autodelta je prijavila vozače Pinto/Santonacci koji su utrku završili s probušenom gumom i slomljenim ovjesom, a druga ekipa bila je Barayller/Fayel koji su završili sa slomljenim kvačilom.
GTA 1300 Junior
Verzija GTA 1300 Junior (1968–1975) imala je motor s 1300cm3, koji je bio baziran na motoru 1600, ali s kraćim hodom radilice. GTA Junior u “stradale” obliku nije imala mnogo olakšanih dijelova kao 1600 GTA, kao npr. plastične prozore, magnezijske dijelove motora i aluminijske naplatke. Na početku je motor razvijao 96KS (71kW) ali je ubrzo ojačan na 110KS (81kW). Autodelta je pripremala i verziju s ubrizgavanjem goriva koja je imala 165KS (121kW). Proizvedeno je 450 GTA Junior modela.
GTAm
Verzija GTAm (1969-1971) razvijala je do 240KS (180kW) s motorom od 2000cm3 u automobilu srodnom GTA, ali izvedenom iz modela GTV 1750 (američke verzije). Model 1750 GTAm (kasnije 2000 GTAm, nakon predstavljanja 2000 GTV) proizveden je 1969. godine. Postoje dvije struje oko naziva “Am”, no niti jedna nije službeno potvrđena. Jedna tvrdi da Am znači Alleggerita Maggiorata (olakšana i povećana), a druga America Maggiorata. Automobil je imao čeličnu šasiju modificiranu aluminijskim i plastičnim dijelovima. Nakon što je 1971. minimalna težina povećana na 940kg, GTAm nije bilo potrebno dodatno olakšavati. Baza modela GTAm bila je 1750 GTV sa SPICA mehaničkim ubrizgavanjem goriva. Većina originalnih Autodeltinih GTAm imalo je broj šasije koji počinje s 105.51.XXXXXX, a Europske 1750 GTV s duplim Dell’Orto ili Weber karburatorima i brojevima šasije 105.44.XXXXXX također su korištene kao baza. Isto vrijedi i za 2000 GTV i 1300 GT Junior. Važno je spomenuti da su neke radionice koristile dijelove naručene iz Autodelte, a neke su same sklapale automobile na novim ili postojećim šasijama. Originalni 1750 blok (točnije 1779cm3) povećan je na 1985cm3, a kasnije i na 1999cm3 za natjecanje u 2000cm3 klasi, što objašnjava termin “maggiorata” (povećan). Prema izvorima, oko 40 GTAm modela napravljeno je u Autodelti i privatnim radionicama. Taj broj je teško sa sigurnošću potvrditi jer GTAm nisu imale svoj specifičan broj šasije.
GTA-SA
Giulia 1600 GTA-SA (sovralimentato; s kompresorom; engleski: supercharged) (1967–1968) bio je vrlo rijedak trkaći automobil, napravljen u samo 10 primjeraka. Automobil je imao twinspark motor od 1570cm3 sa dva uljna kompresora i snagom od 250KS (180kW) na 7500rpm. GTA-SA bila je napravljena za FIA grupu 5 natjecanja u Europi i osvojila je prvo mjesto na utrci izdržljvosti u Hockenheimu 1967. u rukama njemačkog vozača Sigfrieda Daua. U Nizozemskoj su Rob Slotemaker i Nico Chiotakis također vozili GTA-SA.
Moderne GTA
Naziv GTA danas se koristi za najsnažnije Alfine cestovne modele, kao 147 i 156. Ovi automobili su pogonjeni V6 motorima i u svoje su vrijeme bili među najsnažnijima u klasi. No, uspros nazivu GTA, ujedno su bili i najteži u klasi, čemu su razlozi velik i težak motor i vrlo malo štednje na težini u samoj konstrukciji.
147
147 GTA predstavljen je 2002. godine kao top-model u kompaktnoj klasi. Pokreće ga 3.2 litreni V6 motor izveden od motora iz 164 iz ranijih devedesetih. Kompakt s dvoja vrata za 5 putnika odlikuju širi blatobrani, 17″ naplatci (tzv. telefonke) i agresivniji prednji kraj.
156
156 GTA bila je Alfina najsportskija verzija modela 156 i koristila je isti 3.2 litreni V6 motor kao i 147 GTA, snage 250KS (184kW) i 300Nm okretnog momenta. Ova limuzina bila je dostupna kao sedan ili karavan.
MiTo
MiTo GTA prototip imao je četverocilidrični turbo motor od 1.75 litara i 240KS (177kW). No, zbog ekonomske krize 2008/2009. godine, model je otkazan.
Više o MiTo GTA možete pročitati u našem ranijem članku.
Želite vijesti u sandučić?
Prijavite se na naš newsletter
Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.
Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.