Alfa Romeo SZ: Zagatovo čudovište

Ekskluzivna galerija fotografija zagrebačke Alfe SZ i priča o nevjerojatnom automobilu s početka devedesetih.

Vjerojatno najdramatičniji Alfin dizajn ikada pripada Alfi SZ. “Il Mostro” (tal. čudovište) samo je Zagato imao dovoljno hrabrosti realizirati. Projekt ES-30 (Experimental Sportscar 3.0 liter) baziran je na trkaćoj Alfi 75 IMSA. Za razvoj (uglavnom ovjesa) je zaslužan nedavno preminuli Giorgio Pianta, čovjek odgovoran za Abarth Racing i Alfa Corse, SZ, Deltu S4, 155 DTM i brojne druge trkaće automobile.

Čist, hrabar i pomalo kontroverzan dizajn savršeno je uklopljen s mehanikom koju su istesali inženjeri trkaćih automobila. Takvo što uključuje Turbo Evoluzione kočnice, veće kotače, karoseriju od kompozitnih materijala i blago “ohrabren” Busso 3.0 V6 motor sa 210KS.

SZ-33

Potrebno vam je nešto vremena prije nego prihvatite izgled ovog ekscentričnog čudovišta. Kao da stojite ispred nekog apstraktnog umjetničkog djela koje ne možete odmah shvatiti. Tek nakon nekoliko minuta počinjete otkrivati njegovu čistoću. Obožavate ga ili mrzite, nema između. SZ je također jedan od najboljih vozačkih automobila koji je ikada nosio znak Alfe Romeo, od Giulie GTA do nove 4C. Svojim izgledom neće pisati stranice dizajnerskih udžbenika, ali to nije niti bitno, jer SZ je – vozački automobil. Ono što je zanimljivo je da svoje korijene vuče još iz sedamdesetih: ispod Zagatove karoserije leži Alfettina platforma koja je evoluirala u 75/Milano te na kraju došla do oblika SZ/ES-30 1989. godine.

Upravljanje je nevjerojatno precizno, a prianjanje stražnjih kotača vrlo je progresivno u zavojima. Proklizavanje je jednostavno ispraviti doziranjem gasa, a možemo samo zamisliti kakvo bi ovo čudovište bilo s još više snage – s GTA motorom, naprimjer. Vjerojatno savršen. Alfa Romeo SZ koči, skreće i ubrzava precizno koliko želite.

SZ-22

U unutrašnjosti se sve čini posebnim. Sportska sjedala su izgledom neobična kao i ostatak automobila, upravljač je vrlo ugodan, ali taj zvuk… V6 gospodina Giuseppea Bussa je poput violine. Uz nježni zvuk ispuha i šapat motora i usisa, čini vam se kako čujete svako otvaranje ventila koje poput orkestra postaje glasnije prilikom stiskanja gasa. Hod ručice mjenjača je malo duži, kao kod starijih automobila, ali svejedno precizan i koristan onda kada naučite mijenjati brzine bez gubitka mnogo okretaja. Raspored težine je savršen. Nevjerojatno je da je SZ bolji automobil za vožnju od nekih svojih suvremenika, poput Ferrarija 348 TB. Također je tu i jedna zanimljivost koju vjerojatno niste znali.

SZ-35

Giorgio Langella je bio testni vozač za Alfa Romeo te jedan od onih koji su testirali prototipe SZ. Tvrdi da je 3.2 V6 24V motor (GTA) u ono vrijeme već bio kompletiran, a odgovorni u Alfi ipak su odlučili ne iskoristiti ga u ovom automobilu. Možda bi Ferrari 348 TB bio prespor? Danas je to kao da uspoređujete moderniji F430 i mnogo ljepši, ali sporiji 8C Competizione. Vjerojatno nikada nećemo saznati.

Ipak, ispod Modar termoplastike nalazi se 75 IMSA, automobil koji je dominirao Girom d’Italia dvije godine prije pojave Alfe SZ. Napravljen je da oduševljava, a to je uspješno i činio. Ukupno 1036 primjeraka Alfe SZ izašlo je iz tvornice, isključivo crvene boje. Sve osim jedne – mladi Andrea Zagato svoju je dobio u crnoj boji s crvenom unutrašnjošću.

SZ-19

Alfa SZ (broj 844) nalazi se u Zagrebu, a neki od vas imali su je prilike vidjeti uživo na jednom od ranijih susreta alfista. Vlasnik je zamijenio originalne 16″ kotače većima – 17″ istog dizajna, rađenima po narudžbi. Uz kotače je ugradio i unaprijeđeni ispušni sustav te AP Racing kočnice s većim diskovima i čeljustima.

Uživajte u ekskluzivnoj galeriji fotografija zagrebačke SZ, koja je ujedno i jedina u Hrvatskoj. Neke od ovih fotografija imali ste ranije prilike vidjeti u časopisu EVO.

Foto: Vladimir Baće (www.vladob.com)

Želite vijesti u sandučić?

Prijavite se na naš newsletter

Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.

Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.

Alfa Romeo
Newsletter

Tjedni pregled novosti direktno u vaš e-mail sandučić.

Hvala na prijavi! Provjerite e-mail.

Nešto je pošlo po zlu. Probajte ponovo.